برنامه اکسپرس انتری

اکسپرس انتری چیست

برنامه اکسپرس انتری | از بهترین راهکارهای مهاجرت به کشور کانادا

برنامه اکسپرس انتری کانادا؛ روشی سریع برای مهاجرت

برنامه اکسپرس انتری (Express Entry) یکی از روش‌های رایج برای مهاجرت به کانادا است. مهاجرت به کانادا از طریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است، اما در این میان روش اکسپرس انتری کانادا به دلیل داشتن مزایایی برای شهروندان ایرانی، جزو یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی به این کشور به شمار می‌آید. ما در این مطلب شما را با این روش آشنا خواهیم کرد و به بررسی دقیق آن خواهیم پرداخت تا اطلاعات شما را در مورد یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت اقامت دائمی کشور کانادا بالا ببریم.

اکسپرس انتری چیست
برنامه اکسپرس انتری سازمان حقوقی و مهاجرتی پیام

اکسپرس انتری چیست؟

اکسپرس انتری در واقع کلمه‌ای در زبان‌ انگلیسی به‌ معنای ورود سریع است. کانادا به دلیل پیچیدگی روند مهاجرت و طولانی بودن زمان انتظار برای صدور ویزا، سیستم اکسپرس انتری را در سال 2015 برای راحتی کار خود و متقاضیان مهاجرت به این کشور طراحی کرد. هدف اصلی این برنامه را می‌توان آسان کردن فرآیند پذیرش مهاجران و سرعت بخشیدن به استخدام نیروی کار ماهر برای اقتصاد در حال رشد و نیازمند به نیروی انسانی کانادا دانست.

برنامه اکسپرس انتری موسسه حقوقی پیام

در روش اکسپرس انتری متقاضیان از طریق معیارهایی امتیازبندی می‌شوند و رتبه آن‌ها مشخص می‌شود که میزان شانس موفقیت آن‌ها را نشان می‌دهد. این معیارها عبارتند از:

  • سن
  • میزان تحصیلات
  • سابقه کار
  • میزان تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • میزان انطباق‌پذیری
  • داشتن پیشنهاد شغلی

افرادی که با توجه به موارد بالا موفق به کسب امتیاز بیشتری شوند می‌توانند از شانس بالایی برای کسب اقامت دائمی کانادا داشته باشند و با استفاده از مهارت‌های خود به این کشور پیشرفته پا بگذارند. اکسپرس انتری بر روی توانایی‌های افراد تمرکز دارد و افراد مناسب را شناسایی می‌کند تا آن‌ها را به کانادا بکشاند.

مراحل اکسپرس انتری

اکسپرس انتری که یکی از روشس‌های سریع برای تکمیل روند مهاجرتی شما به کانادا به شمار می‌آید، پیچیدگی‌های دیگر روش‌های دریافت اقامت را ندارد. شما به طور کلی با گذراندن 4 مرحله زیر می‌توانید پروسه مهاجرت خود را طی کنید و پس از تکمیل آن وارد خاک کشور کانادا شوید. این مراحل عبارتند از:

  1. بررسی واجد شرایط بودن و مشخص کردن برنامه مهاجرتی اکسپرس انتری
  2. ساخت پروفایل در سیستم اکسپرس انتری و مشخص شدن رتبه‌بندی
  3. دریافت دعوتنامه برای اخذ ویزای کانادا
  4. ارسال مدارک و درخواست دریافت اقامت کانادا

مزایای اکسپرس انتری نسبت به سایر روش‌های مهاجرت به کانادا

اکسپرس انتری برخلاف روش‌های دیگر مهاجرتی که امکان دارد موفقیت در آن‌ها تا چندین سال طول بکشد، می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن اقامت دائم کشور کانادا را برای شما به ارمغان بیاورد. این برنامه در حقیقت یک سیستم است که بر اساس معیارهای مختلفی طراحی شده است و با دریافت اطلاعات مختلف به افراد متقاضی مهاجرت امتیازدهی می‌کند.

افرادی که در هر دوره قرعه کشی اکسپرس انتری (Draw) موفق به کسب بیشترین امتیاز شوند، قادر خواهند بود که اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. با توجه به اینکه کانادا چیزی در حدود 60 درصد از افراد متقاضی مهاجرت از طریق اکسپرس انتری را پذیرش می‌کند بنابراین شانس افراد برای موفقیت به دریافت پذیرش از این کشور توسط روش اکسپرس انتری بالا است.

برنامه اکسپرس انتری

طبقه‌بندی مشاغل در کانادا

طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا (National Occupation Classification) که به ‌اختصار NOC نامیده می‌شود، لیستی متشکل از مشاغل موجود در بازار کار کانادا است که با توجه به ماهیت، وظایف، مهارت‌ها و اهداف مختلف دسته‌بندی شده‌اند. در این لیست حدود 30 هزار شغل در 5 گروه مهارتی 0, A, B, C, D‌ و 10 گروه شغلی طبقه‌بندی شده‌اند. این طبقه‌بندی به صورت زیر می‌باشد:

  • مشاغل نوع 0: مشاغل مدیریتی در تمامی بخش‌ها مانند مدیران ارشد، مدیران میانی و …
  • مشاغل نوع A: مشاغلی که به مدارک دانشگاهی نیاز دارند مانند: پزشکان، مهندسان و معلمان
  • مشاغل نوع B: مشاغلی که معمولا نیازمند به داشتن حداقل یکی از مدارک دانشگاهی، مدرک دیپلم یا گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های تخصصی هستند مانند: برق‌کار، کارهای تاسیساتی و آشپز
  • مشاغل نوع C: مشاغل متوسط که معمولا نیازمند تحصیلات دبیرستان یا آموزش های تخصصی مربوط به شغل موردنظر هستند مانند: راننده، گارسون و قصاب
  • مشاغل نوع D: به مدرک یا آموزش خاصی نیاز نیست و معمولا آموزش در حین کار کسب صورت می‌پذیرد مانند: کارگران خدماتی و نیروهای نظافت

برای مهاجرت از طریق استفاده از سیستم اکسپرس انتری لازم است تا تخصص شما در یکی از گروه‌های شغلی فوق باشد. در این صورت شما می‌توانید با استفاده از یکی از برنامه‌های مهاجرتی این روش اقامت دائمی خود را در کشور کانادا دریافت کنید.

برنامه‌های مهاجرتی اکسپرس انتری

برای مهاجرت به کانادا با استفاده از روش اکسپرس انتری می‌توان از 4 برنامه موجود در این زمینه استفاده کرد. هر یک از این برنامه‌ها شرایط خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این 4 برنامه اصلی عبارتند از:

  1. اسکیل ورکر یا نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Class)
  2. اسکیل ترید یا نیروی متخصص فنی فدرال (Federal Skilled Trades Program)
  3. تجربه کار کانادایی (Canadian Experience Class)
  4. مهاجرت استانی کانادا (Provincial Nominee Programs)

اسکیل ورکر یا نیروی کار متخصص فدرال

کارگران و نیروهای متخصصی که حرفه و شغل آن‌ها در یکی از گروه‎‌های شغلی 0، A و B لیست NOC کانادا قرار می‌گیرد، می‌توانند از طریق برنامه اسکیل ورکر (FSWC) و با استفاده از سیستم اکسپرس انتری اقامت دائم خود را در این کشور دریافت کنند. مهم‌ترین شرایط Express Entry کانادا برای برنامه اسکیل ورکر موارد زیر هستند:

  • داشتن حداقل 1 سال سابقه کار مداوم تمام‌وقت یا معادل نیمه‌وقت آن در مشاغل سطح A, B یا 0
  • ثابت کردن میزان دانش زبان با اخذ نمره CLB 7 یا بالاتر در تمامی مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسه (آیلتس IELTS، سلپیپ CELPIP، تف TEF)
  • برخورداری از تحصیلات معادل دیپلم دبیرستان کانادا یا بالاتر
  • داشتن تمکن مالی (در صورتی که اجازه کار یا پیشنهاد کار رسمی در کانادا برای شما قبل از تکمیل مهاجرت وجود نداشته باشد)

اسکیل ترید یا نیروی متخصص فنی فدرال

هدف از راه‌اندازی برنامه اسکیل ترید (FSTP)، جبران کردن کمبود نیروهای فنی و متخصص در برخی از استان‌های کانادا است. برای بهره بردن از مهاجرت اکسپرس انتری کانادا با کمک این برنامه، شغل متقاضی باید در گروه B طبقه‌بندی مشاغل کانادا (NOC) باشد. از مهم‌ترین شرایط اکسپرس انتری کانادا برای برنامه اسکیل ترید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن حداقل 2 سال سابقه کار مداوم تمام‌وقت یا معادل نیمه‌وقت آن در مشاغل سطح B طی 5 سال گذشته
  • موفقیت در کسب حداقل نمره CLB 4 و CLB 5 در زبان انگلیسی یا فرانسه (CLB 5 در مهارت‌های لیسنینگ و اسپیکینگ و CLB 4 در مهارت‌های رایتینگ و ریدینگ)
  • داشتن تمکن مالی (در صورتی که اجازه کار یا پیشنهاد کار رسمی در کانادا برای شما قبل از تکمیل مهاجرت وجود نداشته باشد)

تجربه کار در کانادا

افرادی که حداقل 1 سال سابقه کار در کشور کانادا را داشته باشند، می‌توانند از طریق برنامه تجربه کاری کانادایی (CEC) اقامت دائم این کشور را اخذ کنند. در صورتی که در کانادا پناهنده باشید یا سابقه کار شما به صورت رسمی یا مورد تایید نبوده باشد، قادر نخواهید بود تا با استفاده از این روش اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

حداقل شرایط لازم جهت استفاده از اکسپرس انتری کانادا برای بهره بردن از برنامه تجربه کار کانادایی به صورت زیر است:

  • داشتن حداقل 1 سال سابقه کار تمام وقت یا معادل نیمه‌وقت آن در 3 سال گذشته در حداقل یکی از مشاغل سطح 0, A یا B
  • موفقیت در کسب حداقل نمره زبان CLB 5 برای مشاغل گروه B و حداقل نمره CLB 7 برای مشاغل گروه A و 0
  • داشتن تحصیلات معادل دیپلم دبیرستان کانادا یا بالاتر

مهاجرت استانی کانادا

برنامه مهاجرت استانی کانادا (PNP) به این دلیل ایجاد شده است که استان‌های کانادا با توجه به نیازهای خود به نیروی کار، دانشجو، متخصص و … بتوانند از بین مهاجران پذیرش داشته باشند و نیازهای خود را در بخش نیروی انسانی برطرف کنند. در صورتی که به کار و زندگی در یکی از استان‌های کانادا (به ‌غیر از کبک Quebec) علاقه دارید، می‌توانید با استفاده از این برنامه اقامت کانادا را دریافت کنید.‌ شما با استفاده از این برنامه قادر خواهید بود تا به استان موردنظر خود مهاجرت کنید.

برای مهاجرت استانی به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری، لازم است تا مستقیماً از طریق استان مدنظر درخواست دهید یا در هنگام ساخت پروفایل اکسپرس انتری خود، علاقه‌مندی را به استان موردنظر نشان دهید. در صورتی که حداقل شرایط استان انتخاب شده را داشته باشید، دعوت‌نامه‌ای از طریق آن استان برای شما ارسال خواهد شد و شما می‌توانید مهاجرت خود را به استان پذیرش شده تکمیل کنید.

با استفاده از برنامه اکسپرس انتری مهاجرت خود را آسان کنید

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با یکی از روش‌های سریع و کم‌دردسر مهاجرت به کشور کانادا آشنا کنیم. برنامه اکسپرس انتری راه را برای افراد متقاضی زندگی در کانادا آسان کرده است و افراد با کسب شرایط و امتیازات موردنظر می‌توانند فرآیند مهاجرتی خود را تکمیل کنند. در میان تمامی روش‌هایی که برای مهاجرت وجود دارد، روش اکسپرس اینتری مشکل زمان‌بر بودن را برطرف کرده است که به همین دلیل افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

X