مجوز تحصیلی کانادا – روشی مناسب برای مهاجرت تحصیلکرده ها به کشور کانادا

مجوز تحصیلی کانادا؛ روشی مناسب برای مهاجرت تحصیلی به این کشور

مجوز تحصیلی کانادا (Study Permit) که به ویزای تحصیلی نیز معروف است، نوعی سند برای اتباع خارجی است که قصد دارند مدتی را در کانادا به تحصیل بپردازند. این مجوز از طرف اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) و به مدت زمان‌های مشخص شده برای افراد متقاضی آن صادر می‌شود. مجوز تحصیلی به افراد این امکان را می‌دهد تا اقامتی موقت به منظور ادامه دادن تحصیلات خود در کانادا را داشته باشند. اغلب دانشجویان بین‌المللی به مجوز تحصیل در کانادا برای حضور در این کشور نیاز دارند. ما در این مطلب به معرفی مجوز تحصیل در کانادا می‌پردازیم و شرایط دریافت آن را بررسی می‌کنیم.

مجوز تحصیلی چیست؟

مجوز تحصیلی این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی به وجود می‌آورد که به اندازه مدت زمان دوره تحصیلی خود اقامت داشته باشند و بتوانند علاوه بر تحصیل به صورت نیمه وقت مشغول به انجام کار دانشجویی شوند. اعتبار این مجوز تا 90 روز پس از اتمام دوره تحصیل خواهد بود و پس از پایان مدت آن لازم است تا برای ادامه اقامت به قوانین اقامتی کشور کانادا توجه کرد و بر اساس آن عمل نمود.

لازم به ذکر است که بعد از گرفتن مجوز تحصیل در کانادا، برای دوره کارشناسی به مدت 3 تا 4 سال و برای دوره کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال با توجه به شرایط پذیرش حق اقامت در کانادا به شما داده خواهد شد. Study Permit کانادا با ویزای تحصیلی کانادا دارای تفاوت است و مجوز تحصیلی برای تمام مدت زمان دوره تحصیلی صادر خواهد شد که باعث می‌شود تا دانشجویان بین المللی هر سال به تمدید اقامت خود نیاز نداشته باشند.

تفاوت مجوز تحصیلی و ویزای تحصیلی در کانادا

اولین تفاوت Study Permit با ویزای تحصیلی در مدت زمان اجازه تحصیل و اقامت است. مجوز تحصیلی تا زمانی که دانشجو به صورت قانونی در حال تحصیل در کشور کانادا باشد دارای اعتبار است و نیازی به تمدید ندارد اما ویزای تحصیلی کانادا برای ورود به این کشور به عنوان دانشجو و به مدت محدود صادر خواهد شد. زمانی که مجوز تحصیل برای شما صادر شود ابتدا ویزای تحصیلی یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA) را دریافت خواهید کرد و پس از ورود به کانادا امکان اخذ مجوز تحصیل در این کشور را خواهید داشت، که تا پایان دوره تحصیل شما دارای اعتبار است و مشخصات دوره یا حتی مجوز کار نیز در آن ذکر می‌شود.

افرادی که طول دوره تحصیل آن‌ها در کانادا کمتر از شش ماه باشد و یا موسسه آموزشی که دانشجو از آن پذیرش گرفته است فاقد مجوز DLI باشد، مجوز تحصیل در کانادا برای آن‌ها صادر نمی‌شود و این افراد باید از ویزای تحصیلی استفاده کنند. دانشجویانی که در مؤسسات آموزشی معتبر کانادا برای دوره‌های آموزشی به مدت بیش از شش ماه ثبت نام می‌کنند مجوز تحصیلی آن‌ها تا 90 روز پس از اتمام تحصیل نیز معتبر است.

دریافت مجوز تحصیل در کانادا

طبق قوانین اداره IRCC کشور کانادا، تمامی دانشجویان خارجی که مجوز اقامت یا تابعیت کشور کانادا را ندارند و قصد ادامه فرآیند تحصیلی خود در این کشور را دارند باید مجوز تحصیل در کانادا را دریافت کنند. افراد برای دریافت این مجوز باید مدت زمان دوره تحصیلی آن‌ها بالای 6 ماه باشد. همچنین لازم است تا موسسه آموزشی که قرار است در آن به ادامه تحصیل بپردازید یکی از موسسه‌های آموزشی منتخب کانادا (DLI) باشد. مجوز تحصیلی برای متقاضی اصلی آن یعنی شخص دانشجو صادر خواهد شد و همراهان او حتی اگر برای تحصیل راهی کانادا می‌شوند، نیازی به اقدام برای دریافت این مجوز ندارند و با همان ویزای همراه که دریافت می‌کنند می‌توانند به شرکت در دوره‌های آموزشی بپردازند.

افرادی که اقامت کاری، اقامت سرمایه گذاری و کارآفرینی، اقامت دائم و یا تابعیت کانادا را دارند به اخذ مجوز تحصیلی کشور کانادا برای تحصیل در مؤسسات آموزشی این کشور نیاز ندارند و می‌توانند با استفاده از ویزایی که در اختیار دارند اقدام به ادامه دادن فرآیند تحصیلی خود کنند و در موسسات آموزشی کانادا ثبت نام کنند.

پیش‌نیازهای لازم برای دریافت مجوز تحصیلی

برای اینکه امکان تحصیل برای شما در کانادا فراهم شود لازم است تا پیش‌نیازهای لازم برای اخذ مجوز تحصیلی این کشور را داشته باشید و با دقت بالا کارهایی را که باید برای داشتن این پیش‌نیازها انجام دهید بررسی کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از تغییرات رخ داده در قانون و یا اطلاعیه‌های جدیدی که توسط اداره مهاجرت کانادا درمورد مجوز تحصیلی این کشور صادر شده است به سایت اداره مهاجرت کشور کانادا مراجعه کنید و در بخش مربوط به اقامت تحصیلی اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

همچنین می‌توانید برای اطلاع کامل از کلیه شرایطی که بر روی شانس صدور مجوز تحصیل خود تاثیرگذار است از مشاورین حقوقی و متخصصین امور مهاجرت که تجربه و دانش کافی برای این کار را دارند مشورت بگیرید. اصلی‌ترین مواردی که به آن‌ها نیاز دارید شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نامه پذیرش از یک مؤسسه آموزشی یا دانشگاه آموزش عالی در کانادا که دارای مجوزات لازم باشد
  2. اثبات تمکن مالی بابت پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در کانادا برای حداقل یک سال یا بیشتر
  3. درصورتیکه متقاضی تحصیل در استان کبک هستید گواهینامه یا تأیید پذیرش از استان کبک
  4. نامه عدم سوء پیشینه (برای متقاضیان بالای 16 سال)
  5. انگیزه تحصیل در کشور کانادا و اثبات ترک کشور کانادا بعد از اتمام تحصیل
  6. گواهی سلامت و آزمایشات پزشکی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز تحصیل در کشور کانادا با توجه به مقطع تحصیلی و شرایط متقاضی تعیین می‌شود و هر کدام با یکدیگر تفاوت دارند. با این وجود اما برای اخذ این مجوز مدارک اصلی و الزامی همه متقاضیان عبارتند از:

  1. نامه پذیرش از موسسه آموزشی منتخب (مدرسه یا مؤسسه آموزش عالی)
  2. پاسپورت معتبر (حداقل دارای یک سال اعتبار)
  3. گواهی عدم سو پیشینه (برای متقاضیانی که بالای 16 سال سن دارند)
  4. مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات از مقطع دبیرستان
  5. انگیزه نامه (انگیزه تحصیل در کانادا و ترک کشور کانادا بعد از اتمام تحصیل)
  6. مدرک زبان (با توجه به نیاز مدرسه یا دانشگاه)
  7. مدارک مالی (اثبات تمکن مالی و نامه حساب بانکی، سند ملک و مدارک مالی دیگر برای اثبات پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی)

مراحل دریافت مجوز تحصیلی

همانطور که گفته شد برای اخذ مجوز تحصیلی نیاز دارید تا نامه پذیرش داشته باشید. پس از گذراندن روند گرفتن نامه پذیرش، برای ثبت درخواست مجوز تحصیلی باید به سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید. پس از ورود به این سایت لازم است تا به بخش apply online مراجعه کنید. سپس به سؤالات مطرح شده راجب شرایط تحصیل، درخواست اجازه کار و ویزای همراه پاسخ دهید تا کد اختصاصی به شما تحویل داده شود. پس از آن باید اطلاعات این بخش را به همراه personal reference code حفظ کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید که بتوانید پرونده خود را پیگیری کنید.

در مرحله بعد برای درخواست مجوز تحصیلی وارد حساب کاربری خود شوید و درخواست خود را برای Study Permit ثبت کنید. پس از ثبت درخواست خود باید هزینه بررسی را پرداخت کنید. برای بررسی مشخصات هویتی و انگشت نگاری می‌توانید زمانی را با توجه به شرایط خود مشخص کنید و به نزدیکترین کنسول‌گری کانادا به محل اقامت خود مراجعه کنید تا در نهایت نتیجه بررسی مدارک و درخواست مجوز اقامت به شما اعلام شود.

میزان هزینه دریافت مجوز تحصیلی

برای ثبت درخواست مجوز تحصیلی و جهت انجام انگشت‌نگاری مبالغی از دانشجو دریافت می شود. در پایان فرایند درخواست مجوز مبلغ 150 دلار و جهت انجام انگشت‎نگاری 85 دلار از دانشجو دریافت می‌شود که البته احتمال تغییر این مبالغ طی زمان وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حتمأ اطلاعات سایت مهاجرت کانادا را به دقت و به روز مطالعه کنید.

هزینه دریافت مجوز تحصیلی کشور کانادا علاوه به مبالغ پرداختی به اداره مهاجرت و سفارت، ترجمه مدارک و سفر به کشورهای اطراف ایران برای مراجعه به کنسولگری کانادا، هزینه‌های مشاوره با وکیل را نیز شامل می شود و علاوه بر آنها سرمایه لازم برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا را نیز باید در محاسبات خود در نظر داشته باشید. قبل از اقدام برای اخذ مجوز تحصیل در کانادا لازم است تا تمامی هزینه‌ها را بررسی کنید. پیشنهاد ما به شما این است که با توجه به پیچیدگی روند اخذ ویزا، با مشاورین و وکیل‌های مجرب و با تجربه در این زمینه مشورت کنید.

تمدید کردن مجوز تحصیلی

اگر می‌خواهید تا مجوز تحصیلی خود را در کانادا برای ادامه تحصیل یا کاریابی تمدید کنید لازم است تا نحوه تمدید آن را به طور دقیق بدانید و از قوانین مربوط به آن اطلاعات کافی را داشته باشید. پس از اخذ این مجوز اقامت شما تا 30 روز پس از اتمام تحصیل اعتبار دارد و باید 30 روز قبل از انقضای مجوز تحصیلی برای تمدید آن اقدام کنید که هزینه این تمدید 350 دلار است. در صورتی که تحصیل شما به اتمام رسیده باشد می توانید برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) و یا گرفتن انواع دیگر اقامت‌های کار در کانادا اقدام کنید تا از این طریق بتوانید مجوز تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کنید و در نهایت اقدام به دریافت اقامت دائم کانادا کنید.

مجوز کار پس از تحصیل برای مدت 2 تا 3 سال صادر می‌شود، در حالی که اعتبار اقامت‌های کاری دیگر به صورت دائم است. اخذ مجوز تحصیلی در واقع راهی برای مهاجرت به کانادا به شمار می‌رود که اگر بتوانید در طول اقامت خود از طریق مجوز کار پس از تحصیل، کار پیدا کنید قادر خواهید بود تا برای دریافت انواع روش‌های اقامت کاری در کانادا از جمله Federal Skilled worker و برنامه‌های استانی اقدام کنید.

مزایای دریافت مجوز تحصیلی برای خانواده دانشجو

در صورتی که دانشجو موفق به اخذ مجوز تحصیلی از کشور کانادا شود، افرادی که وابسته به دانشجو هستند به عنوان مثال همسر و فرزندان تا سن 18 سال می توانند برای ویزای همراه اقدام کنند و به همین دلیل خانواده‌ها میتوانند از مزایای داشتن مجوز تحصیل در کانادا بهره کافی را ببرند. همسر دانشجو در صورتیکه شرایط تعریف شده را باشد می تواند ویزای کار (Open Work Permit) را دریافت کند تا همزمان با تحصیل دانشجو، اجازه کار تمام وقت در همه مشاغل (تخصصی یا غیر تخصصی) را داشته باشد.

البته برای اخذ مجوز کار همراه دانشجو نیاز به داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی و مدارک آموزشی یا تحصیلی مناسب است. علاوه بر این، فرزندان تا سن 18 سالگی اجازه تحصیل رایگان در مدارس دولتی کانادا را دارند و نیازی به پرداخت هزینه به عنوان دانش آموز خارجی نخواهد بود. همچنین همسر دانشجو نیز اجازه تحصیل در کانادا چه در مؤسسات آموزشی چه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را از طریق همان مجوز تحصیلی صادر شده به دست می‌آورد.

سوالات متداول در مورد اخذ مجوز تحصیلی

افراد برای اقدام به دریافت این مجوز با سوال‌هایی مواجه می‌شوند. ما در این مطلب سغی کردیم تا شما را با مجوز تحصیلی در کشور کانادا آشنا کنیم و شرایط آن‌را توضیح دهیم. در آخر برای جمع‌بندی تعدادی از سوالات متداول را پاسخ خواهیم داد.

آیا برای دریافت مجوز تحصیلی محدودیت سنی وجود دارد؟

برای اخذ این مجوز گپ تحصیلی و سن متقاضی دارای اهمیت است و اگر گپ  یا فاصله تحصیلی بیش از پنج سال باشد، شانس دریافت این مجوز کاهش پیدا خواهد کرد.

آیا می‌توان خانواده خود را از طریق مجوز تحصیلی به کانادا برد؟

دانشجویان خارجی که موفق به دریافت این مجوز می‌شوند می‌توانند همسر و قرزندان زیر 18 سال خود را با ویزای همراه با خود به کانادا ببرند.

آیا پس از اخذ مجوز تحصیلی دانشجو می‌تواند همزمان با تحصیل به کار مشغول شود؟

دانشجویان بین المللی علاوه بر تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، از سن 18 سالگی اجازه کار دانشجویی به صورت نیمه‌‎وقت را دارند و همراه دانشجو اجازه کار تمام‌وقت را خواهد داشت.

آیا تحصیل فرزندان با اخذ مجوز تحصیلی رایگان خواهد بود؟

در صورتی که فرد موفق به دریافت ویزای تحصیلی شود، فرزندان زیر 18 سال می‌توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی کانادا به تحصیل بپردازند.

X