بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل کدامند؟ معرفی 7 دانشگاه برتر این کشور

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل کدامند | 7 دانشگاه برتر این کشور

تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا؛ رویای شیرین دانشجویان

مهاجرت تحصیلی یکی از روش‌های پرطرفدار بین اقشار مختلف جوانان در کشور ما است. کشور کانادا یکی از مقاصد بسیار عالی برای ادامه تحصیل و مهاجرت تحصیلی به‌شمار می‌آید. در صورت تصمیم به مهاجرت به کشور کانادا بهتر است ابتدا نسبت به تمامی دانشگاه‌های برتر این کشور، شرایط پذیرش، امکانات دانشگاه، رتبه‌بندی دانشگاه‌های مختلف و میزان شهریه آن‌ها آگاهی داشته باشید.

تنوع بالای دانشگاه‌ها در کانادا باعث شده است که انتخاب بین دانشگاه‌های برتر این کشور کار دشواری به‌نظر برسد. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها طبق معیارهای متدوال مختلف در کانادا  معیار خوبی برای انتخاب دانشگاه‌های برتر کانادا است. در ادامه با معرفی کامل هر هفت دانشگاه برتر کانادا این امکان را به شما می‌دهیم که مناسب‌ترین دانشگاه کانادا را برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کنید.

دانشگاه مک گیل کانادا؛ یکی از بهترین دانشگاه های کانادا

دانشگاه مک گیل یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های کشور کانادا است. این دانشگاه در استان کبک کانادا واقع است. یکی از نکات مهم این دانشگاه را می‌توان انگلیسی‌زبان بودن آن دانست، چرا که استان کبک یکی از استان‌های فرانسوی‌زبان این کشور است و وجود یک دانشگاه انگلیسی‌زبان در این استان مهاجر پذیر نکته مثبتی به‌شمار می‌آید.

مزیت‌های دانشگاه مک‌گیل

در این دانشگاه بیش‌از 30 هزار دانشجو از کشورهای مختلف دیگر به جز کانادا مشغول تحصیل هستند. درخواست تحصیل برای دانشجوهای خارجی در این دانشگاه به‌نسبت دانشگاه‌های دیگر آسان‌تر است. این دانشگاه سیاست‌های بهتری برای جذب دانشجویان خارجی دارد.

رتبه‌جهانی و شهریه دانشگاه مک‌گیل کانادا

دانشگاه‌ها در کانادا براساس معیارهای مشخصی رتبه‌بندی می‌شوند. دانشگاه‌ مک‌گیل که از بهترین دانشگاه های کانادا است طبق رتبه‌بندی QS در رتبه 35 جهانی و رتبه دوم در داخل کانادا قرار دارد و در جهان از مقبولیت خوبی برخوردار است. شهریه این دانشگاه در سال برای دانشجویان بین 21 الی 56 هزار دلار بسته به رشته و مقطع تحصیلی دانشجو متغیر است.

رشته‌ها و امکانات مختلف دانشگاه مک‌گیل کانادا

این دانشگاه در مرکز شهر مونترال واقع شده‌است و از محوطه‌ای با فضای سبز جذاب و تماشایی برخوردار است. نام این دانشگاه به‌علت این که جیمز مک‌گیل در وصیت خود مقداری از سرمایه‌اش را در جهت ساخت این دانشگاه وقف کرده‌است، به‌نام وی نام‌گذاری شده است. دانشجویان ترم اولی می‌توانند در خوابگاه این دانشگاه ترم اول را سپری کنند.  در این دانشگاه امکان تحصیل در رشته‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه دانشکده‌های این دانشگاه را برای شما نام می‌بریم:

  • دانشکده علوم
  • دانشکده موسیقی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده محیط‌زیست و کشاورزی
  • دانشکده هنر
  • دانشکده مطالعات ادیان
  • دانشکده مدیریت

دانشگاه تورنتو کانادا؛ از بهترین دانشگاه های کانادا

تمام افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا مهاجرت تحصیلی به کانادا را داشته‌اند نام دانشگاه تورنتو کانادا را قطع شنیده‌اند. این دانشگاه اولین دانشگاه تاسیس‌شده در ناحیه شمالی کشور کانادا است. دانشگاه تورنتو کانادا دستاوردهای زیادی را در زمینه‌های علمی به‌دست آورده است. محوطه دانشگاه تورنتو از زیبایی و معماری بسیار زیادی برخوردار است.

مزیت‌های دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو کانادا از 160 کشور مختلف چیزی در حدود 60 هزار دانشجو پذیرفته است. در این دانشگاه 700 رشته در مقطع لیسانس و حدود 200 رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود. این دانشگاه از بهترین دانشگاه‌های جهان در حوزه پزشکی است. ده نفر از دانشجویان دانشگاه تورنتو موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند. همچنین 5 نخست‌وزیر کشور کانادا از تا به حال فارغ‌التحصیل این دانشگاه بزرگ و مطرح هستند.

رتبه جهانی و شهریه دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو کانادا در رتبه‌بندی QS توانسته رتبه جهانی 29 را کسب کند و در جایگاه اول بهترین دانشگاه های کانادا قرار بگیرد. شهریه این دانشگاه براساس مقاطع تحصیلی و رشته موردنظر افراد می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی میزان شهریه دانشگاه تورنتو کانادا چیزی بین 36 الی 61 هزار دلار است.

رشته‌ها و امکانات مختلف دانشگاه تورنتو کانادا

همان‌طور که اشاره شد در دانشگاه تورنتو بیش‌از 900 رشته تحصیلی دارد که در مقاطع مختلف پراکنده هستند. با توجه به اهمیت و رنکینگ بالای این دانشگاه، از امکانات کاملی برای تحصیل دانشجویان در این دانشگاه برخوردار است.

در ادامه معرفی رشته‌های تحصیلی موجود در این دانشگاه می‌پردازیم:

  • رشته مدیریت
  • رشته‌ حقوق
  • رشته مهندسی
  • رشته دندان پزشکی
  • رشته مطبوعات
  • رشته علوم کشاورزی
  • رشته علوم پزشکی
  • رشته علوم فیزیک و زمین‌شناسی

دانشگاه بریتیش کلمبیا؛ از بهترین دانشگاه های کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در استانی با همین نام در داخل کشور کانادا قرار دارد. این دانشگاه جزو 50 دانشگاه برتر جهان است. پردیس‌های اصلی این دانشگاه در شهرهای ونکوور و کلونا هستند و دانشجویان خارجی بیش‌تر در ساختمان اصلی ونکوور تحصیلات خود را ادامه می‌دهند.

مزیت‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا از محیطی زیبا و باغ‌های زینتی بزرگی برخوردار است. از دیگر زیبایی‌های این دانشگاه می‌توان به مناظر زیبای ساحلی و کوهستانی منطقه‌ای که دانشگاه در آن واقع شده است اشاره کرد. از سیاست‌های جالب این دانشگاه که امکان دریافت بورسیه تحصیلی توسط دانشجویان ایرانی را افزایش می‌دهد، اهمیت مسئولین دانشگاه بریتیش کلمبیا به کمک‌کردن به دانشجویانی است که در کشورهای فقیرتر زندگی می‌کنند. دانشجویان این دانشگاه در طول تاریخ توانسته‌اند 8 جایزه نوبل کسب کنند. امروزه چیزی در حدود 65 هزار دانشجوی خارجی از 150 کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

رتبه جهانی و شهریه دانشگاه بریتیش کلمبیا

 

دانشگاه بریتیش کلمبیا از رتبه خوب 51 در رنکینگ QS در جهان برخوردار است و رتبه این دانشگاه در کشور کانادا، رتبه سوم است. البته باید توجه کرد که در برخی رنکینگ‌های دیگر جهانی رتبه این دانشگاه کمی بالاتر است. شهریه دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شما چیزی در حدود 24 هزار دلار برای دانشجویان غیربومی است.

رشته‌ها و امکانات مختلف دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

دانشگاه کلمبیا کانادا در زمینه تنوع رشته‌های تحصیلی شباهت زیادی به دانشگاه تورنتو دارد و تقریبا در تمامی موارد مشابه آن است. از امکانات اصلی این دانشگاه می‌توان به قرارگیری در شهر زیبای ونکوور اشاره کرد که یکی از مهاجر پذیرترین شهرهای کانادا است.

دانشگاه آلبرتا؛ یکی از بهترین دانشگاه های کانادا

یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح کشور کانادا که بین هزار دانشگاه برتر جهان قرار دارد، دانشگاه دولتی آلبرتا کانادا است. دانشگاه آلبرتا جزو بهترین دانشگاه های کانادا است و در شهر ادمونتون آلبرتا قرار گرفته است. این دانشگاه پذیرای بیش از 40 هزار دانشجو است که از بین این تعداد، 7 هزار نفر دانشجوهای خارجی دانشگاه به‌شمار می‌آیند.

مزیت‌های دانشگاه آلبرتا

دانشگاه دولتی آلبرتا با توجه به بنا شدن در شهری کوچک‌تر نسبت به بقیه دانشگاه‌های نام‌برده از مزیت حضور درشهری آرام و خلوت‌تر برخوردار است. همچنین در این دانشگاه بیش از 400 رشته تحصیلی را می‌توان در مقاطع مختلف انتخاب کرد. دانشگاه آلبرتا بیش‌تر در زمینه‌های علوم انسانی، هنرهای خلاقانه، تجارت و مهندسی مشهور است.

رتبه جهانی و شهریه دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا شاید از رتبه پایین‌تری به‌نسبت دانشگاه‌های ذکر شده در بالا برخوردار باشد اما باز هم باید به‌یاد داشت که این دانشگاه جزو 1000 دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه آلبرتا از رتبه خوب 113 در مقیاس QS برخوردار است و رتبه آن در بین بهترین دانشگاه های کانادا، رتبه 4 است. شهریه دانشگاه آلبرتا نیز با توجه به مقطع و رشته تحصیلی شما بین 10 الی 22 هزار دلار کانادا متغیر است.

رشته‌ها و امکانات مختلف دانشگاه آلبرتا

از امکانات جذاب این دانشگاه برای دانشجویان می‌توان به سالن ورزشی، موزه، کتاب‌خانه، مرکز موسیقی و گالری هنرهای زیبا اشاره کرد. همچنین این دانشگاه به دانشجویان اجازه می‌دهد که در هفته تا سقف 20 ساعت، کار پاره‌وقت انجام دهند.

رشته‌های زیادی در دانشگاه آلبرتا تدریس می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • علوم اجتماعی
  • علوم کامپیوتر
  • کشاورزی
  • شیمی و ریاضیات
  • حقوق
  • مهندسی و فناوری

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال یکی از دانشگاه‌های مورد توجه برای افرادی است که زبان فرانسوی آن‌ها قوی است، چرا که این دانشگاه فرانسوی زبان است. از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی با توجه به مهاجر پذیر بودن مونترال برای داشنجویان ایرانی به‌شمار می‌آید.

مزیت‌های دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال دارای 37 هزار دانشجو است که از این تعداد نزدیک به 10 هزار نفر دانشجوی خارجی دارد. در این دانشگاه 400 رشته در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس می‌شود. این دانشگاه 100 سال قدمت دارد و تا به امروز 250 هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف تحویل دنیا داده است.

رتبه جهانی و شهریه دانشگاه مونترال کانادا

دانشگاه مونترال طبق معیار QS دارای رتبه 137 است و از نظر رتبه در داخل کشور کانادا در جایگاه 5ام قرار دارد. شهریه دانشگاه مونترال کانادا نیز با توجه به مقطع و رشته تحصیلی شما می‌تواند بین اعداد 10 الی 20 هزار دلار کانادا متغیر باشد.

رشته‌ها و امکانات مختلف دانشگاه مونترال

همان‌طور که عنوان شد دانشگاه مونترال کانادا دارای امکان تحصیل در 400 رشته مختلف تحصیلی است و از این نظر دارای تنوع کافی برای تحصیل در آن می‌باشد. از امکانات مختلف این دانشگاه می‌توان به کتاب‌خانه، سالن‌های ورزشی گوناگون و بنا شدن در شهر جذاب مونترال اشاره کرد.

دانشگاه مک‌مستر

دانشگاه مک‌مستر یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کانادا است که در همیلتون انتاریو واقع شده است. نام این دانشگاه از شخصی به اسم ویلیام مک‌مستر گرفته شده است که برای ساخت دانشگاه مبلغ 900 هزار دلار را وقف ساخت این دانشگاه کرد.

مزیت‌های دانشگاه مک‌مستر

از مزیت‌های اصلی دانشگاه مک‌مستر می‌توان به رتبه بالای علمی دانشکده پزشکی آن اشاره کرد. البته دیگر دانشکده‌های این دانشگاه مانند دانشکده‌های تجارت، علوم انسانی، علوم طبیعی و مهندسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این دانشگاه با داشتن دانشجو از 90 کشور جهان جزو دانشگاه‌هایی است که امکان تحصیل برای دانشجویان خارجی در آن مهیا است.

رتبه جهانی و شهریه دانشگاه مک‌مستر

دانشگاه مک‌مستر شاید در برخی دانشکده‌ها از رتبه بهتری نسبت به بقیه دانشگاه‌های کانادا برخوردار باشد اما طبق معیار QS در رتبه 144 جهانی و در داخل کشور کانادا نیز دارای رتبه 6ام است. شهریه این دانشگاه هم چیزی بین 20 الی 30 هزار دلار کانادا در سال است.

رشته‌ها و امکانات مختلف دانشگاه مک‌مستر کانادا

این دانشگاه دارای 6 دانشکده اصلی است که شامل دانشکده‌های تجارت، علوم اجتماعی، علوم انسانی، مهندسی، هتل‌داری و تورسیم، داروسازی، پزشکی و کشاورزی است. یکی از امکانات جالب این دانشگاه که بسیار می‌تواند نظر افراد مختلف را جلب کند، مساحت 121 هکتاری پردیس این دانشگاه است.

دانشگاه واترلو؛ از بهترین دانشگاه های کانادا

دانشگاه واترلو در شهری با همین نام در کشور کانادا بنا شده است. این دانشگاه دولتی است و طبق رتبه‌بندی‌های جهانی جزو 1000 دانشگاه برتر جهان به‌شمار می‌آید. این دانشگاه بیش‌تر به‌علت نوآوری و فعالیت در حوزه‌های مدرن، مطرح شده است.

مزیت‌های دانشگاه واترلو

بسیاری از افرادی که برای تحصیل در کانادا اقدام کرده‌اند دانشگاه واترلو را به حوزه برنامه‌های کارآموزی آن می‌شناسند. از دیگر مزیت‌های این دانشگاه می‌توان به مناسب بودن این دانشگاه برای دانشجویان رشته IT و کامپیوتر اشاره کرد.

رتبه جهانی و شهریه دانشگاه واترلو کانادا

دانشگاه واترلو از رتبه 173 طبق معیار QS برخوردار است و در کانادا نیز دانشگاه 7ام به‌شمار می‌آید. شهریه دانشگاه واترلو کانادا نیز می‌تواند بین 13 الی 31 هزار دلار کانادا برای یک سال تحصیلی یا دو ترم متغیر باشد که به‌نسبت برخی دانشگاه‌های دیگر کانادا کمی بیش‌تر است.

رشته‌ها و امکانات مختلف دانشگاه واترلو

در دانشگاه واترلو بیش از 16 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند و در این دانشگاه رشته‌های مختلفی مانند علوم کامپیوتری، شیمی و ریاضیات، اقتصاد، هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی و مهندسی فناوری تدریس می‌شود. این دانشگاه نیز از امکانات مناسبی برای تحصیل باکیفیت دانشجویان برخوردار است.

سوالات متداول درباره بهترین دانشگاه های کانادا

اگر با وجود مطالعه مطالب ذکرشده نسبت به مهاجرت تحصیلی به کانادا و انتخاب بهترین دانشگاه مناسب دچار تردید هستید، در این بخش به برخی سوالات متداول در این زمینه پرداخته‌ایم.

  • 5 دانشگاه برتر کانادا کدام‌اند: طبق معیار QS دانشگاه‌های تورنتو، مک‌گیل، بریتیش کلمبیا، آلبرتا، مونترال کانادا به ترتیب 5 دانشگاه برتر کانادا هستند
  • شهریه دانشگاه‌های کانادا چقدر است: تحصیل در دانشگاه‌های کانادا نیازمند حداقل 10 و حداکثر 40 هزار دلار کانادا به صورت سالیانه است
  • زمان مجاز کار در هنگام تحصیل در کانادا چقدر است: در کانادا می‌توانید 20 ساعت کار پاره‌وقت در هنگام تحصیل خود انجام دهید
  • نمره زبان مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا: برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، به نمره آیلتس آکادمیک 5 به بالا در هریک از چهارمهارت آزمون  نیازمند هستید
  • آیا رتبه دانشگاه‌ها مهم است: رتبه دانشگاه در بسیاری از مولفه‌های تحصیلی و کاری از اهمیت زیادی برخوردار است
X